Isjias

Isjias i seg selv er ikke en diagnose men nærmere bestemt en fellesbetegnelse på smerte som stråler langs isjiasnerven, og som forgrener seg fra korsryggen gjennom hoftene, baken og nedover hvert ben. Isjias påvirker vanligvis bare den ene siden av kroppen din. 

Disse smertene kan være så plagsomme at det kan være vanskelig å stå oppreist. Smerten kan ofte føles lindrende ved å ligge eller sitte i en spesiell posisjon. 

Isjias forekommer oftest ved prolaps (skiveutglidning) eller innsnevring av ryggraden (spinal stenose) som komprimerer en del av nerven. Dette forårsaker betennelse, smerte og ofte litt nummenhet i det berørte beinet.

Smertene kan variere mye, fra mild smerte til en skarp, brennende følelse eller uutholdelig smerte. Noen ganger kan det føles som et elektrisk støt. Det kan være verre når du hoster eller nyser, og lengre sitteperioder kan forverre symptomene. Vanligvis berøres bare den ene siden av kroppen din.

Selv om smertene forbundet med isjias kan være alvorlige, forsvinner smertene i de fleste tilfeller med fysikalsk behandlinger etter noen få uker. Mennesker som har alvorlig isjias som er forbundet med betydelig svakhet i bena eller tarm- eller blæreendringer, kan være kandidater til operasjon.

Forebygging

 

Det er ikke alltid mulig å forhindre isjias, og tilstanden kan gjenta seg, men følgende kan spille en nøkkelrolle for å beskytte ryggen din:

 

Trene regelmessig; for å holde ryggen sterk, vær spesielt oppmerksom på kjernemuskulaturen - musklene i magen og korsryggen er essensielt viktige for riktig holdning og for å unngå smerter.

Vi anbefaler vår effektiv og smertefri behandling i våre treningsapparater for rygg og nakke, les mer

 

  • Oppretthold riktig holdning når du sitter Velg en stol med god korsryggstøtte, armlener og en svingbar base. Vurder å plassere en pute eller et rullet håndkle i ryggen for å opprettholde ryggens normale kurve. Hold knærne og hoftene jevne.

 

  • Bruk god kroppsmekanikk. Hvis du står i lange perioder, kan du hvile den ene foten på en krakk eller liten boks innimellom.

 

  • Når du løfter noe tungt, la bena gjøre jobben; beveg deg rett opp og ned. Hold ryggen rett og bøy bare på knærne. Hold lasten nær kroppen din. Unngå å løfte og vri samtidig. Finn en løftepartner hvis gjenstanden er tung eller vanskelig.

Risikofaktorer for isjias

 

  • Alder. Aldersrelaterte endringer i ryggraden, som prolaps er en av de vanligste årsakene til isjias.

 

  • Fedme. Ved å øke belastningen på ryggraden, kan overflødig kroppsvekt bidra til ryggradsendringene som utløser isjias.

 

  • Yrke. En jobb som krever at du vrir ryggen, bærer tungt eller kjører bil i lange perioder, kan spille en rolle til at noen utvikler isjias.

 

  • Sitte mye stille. Mennesker som sitter i lengre perioder eller har en stillesittende livsstil, er mer sannsynlig å utvikle isjias enn aktive mennesker er.

 

  • Diabetes. Denne tilstanden, som påvirker måten kroppen din bruker blodsukker på, øker risikoen for nerveskader.

Verdiene under viser belastning på nedre lumalskiver:

Liggende: 20kg

Stående: 100kg 

Stående foroverbøyd: 200kg

Sittende riktig: 90kg

Sittende krum bøyd: 170kg

Løfte riktig: 340kg

Løfte krum rygg: 500kg

  • Ung rygg: Fibrene/skivene tåler ca. 800kg

  • Eldre rygg: 450kg/skivene  tåler ca. 450kg

Økern Fysikalske Institutt

Fysioterapi   Osteopati   Manuellterapi   Rygg og nakke

Adresse:

Økern torgvei 1

0580 Oslo

Tel: 22 64 02 23


© 2021 Created by urban&raw AS for Økern Fysikalske Institutt.