Smerter i nakken

Nakkesmerter er, akkurat som ryggsmerter, ikke unormalt. Nakkemuskulaturen kan være anstrengt grunnet dårlig holdning - enten man lener seg over datamaskinen eller krummer seg over arbeidsbenken. Slitasjegikt er også en vanlig årsak til nakkesmerter.

 

Sjeldent kan nakkesmerter være et symptom på et mer alvorlig problem. Søk medisinsk hjelp hvis nakkesmertene fører til nummenhet eller tap av styrke i armene eller hendene, eller hvis du har skudd-smerter i skulderen eller nedover armen.

 

Symptomer på nakkeplager:

 

  • Smerter som ofte forverres ved å holde hodet på ett sted i lange perioder, for eksempel når du kjører eller jobber på en datamaskin

  • Stramme muskler/sener og spasmer

  • Redusert evne til å bevege hodet

  • Hodepine

Årsaker til nakkesmerter:

 

Nakken din er fleksibel og støtter hodets vekt, så den kan være sårbar for skader og tilstander som forårsaker smerte og begrenser bevegelse. Årsaker til nakkesmerter inkluderer:

  • Muskelstammer. Overforbruk, for eksempel for mange timer bøyd over datamaskinen eller smarttelefonen, utløser ofte muskelbelastninger. Selv mindre ting, for eksempel å lese i sengen eller tennene, kan anstrenge nakkemuskulaturen.

 

  • Slitte ledd. Akkurat som de andre leddene i kroppen din, har nakkeleddene en tendens til å slites ned med alderen. Artrose fører til at putene (brusk) mellom beinene (ryggvirvlene) forverres. Kroppen din danner deretter beinsporer som påvirker leddbevegelse og forårsaker smerte.

  • Nervekompresjon. Hernierte skiver eller beinsporer i ryggvirvlene kan presse på nervene som forgrener seg fra ryggmargen.

  • Skader. Autokollisjoner bakfra resulterer ofte i piskeslagskade, som oppstår når hodet rykkes bakover og deretter fremover, og belaster det myke vevet i nakken.

  • Sykdommer. Visse sykdommer, som revmatoid artritt, hjernehinnebetennelse eller kreft, kan forårsake nakkesmerter.

 

 

Hva kan du gjøre for å forebygge nakkesmerter:

 

De fleste nakkesmerter er forbundet med dårlig holdning kombinert med aldersrelatert slitasje. For å forhindre nakkesmerter, hold hodet sentrert over ryggraden. Noen enkle endringer i den daglige rutinen kan hjelpe. Vurder å prøve å:

 

  • Bruk god holdning. Når du står og sitter, må du forsikre deg om at skuldrene er i en rett linje over hoftene og at ørene er rett over skuldrene.

 

  • Ta hyppige pauser. Hvis du reiser lange avstander eller jobber mange timer på datamaskinen din, må du reise deg, bevege deg rundt og strekke på nakke og skuldre.

 

  • Juster skrivebordet, stolen og datamaskinen slik at skjermen er i øyehøyde. Knærne skal være litt lavere enn hoftene. Bruk stolens armlener.

 

  • Unngå å ha telefonen mellom øret og skulderen når du snakker. Bruk et handsfree eller høyttalertelefon i stedet.

  • Hvis du røyker, bør du slutte. Røyking kan gi deg høyere risiko for å utvikle nakkesmerter.

 

  • Unngå å bære tunge vesker med stropper over skulderen. Vekten kan belastes nakken.

 

  • Sov i en god posisjon. Hodet og nakken skal være på linje med kroppen din. Bruk en liten pute under nakken. Prøv å sove på ryggen med lårene forhøyet på puter, noe som vil flate ryggmuskulaturen.

 

Som de eneste klinikk i Norge tilbyr vi smertefri og effektiv rygg og nakke behandling som gir styrken, mobiliteten og livskvaliteten tilbake. Sjekk ut vårt behandlingsprogram og bestill time til behandling av din nakke.